תמלול – איך עומדים במשימה הזאת?

 

תמלול היא כנראה אחת המטלות היותר סיזיפיות ומתסכלות, בגלל שהיא דורשת הרבה מאוד השקעה, ריכוז ותשומת לב לכל הפרטים הקטנים. וכמובן שהיא דורשת גם יכולות טכניות ויכולת הקלדה מהירה. על פניו זו מטלה שנראית פשוטה וכל אחד יכול לעשות אותה בקלות, אך פעמים רבות היא הרבה יותר קשה ממה שנדמה. ובכל זאת, איך אפשר לעמוד במשימה? אספנו עבורכם כמה דברים שכדאי לדעת.

.

.

סוף מעשה במחשבה תחילה

במידה ואתם צריכים להקליט קובץ ולתמלל אותו, יש כמה כללים בסיסיים שכדאי להקפיד עליהם בזמן ההקלטה. חשוב לשבת במקום שקט ככל האפשר, בלי מוזיקה או טלוויזיה ברקע, ובלי אנשים אחרים שמדברים. כדאי גם להימנע מישיבה בחוץ, כי הרוח יכולה גם היא להפריע מאוד לאיכות של ההקלטה. את מכשיר ההקלטה כדי למקם באמצע או אפילו קרוב יותר לאדם השני, מאחר ויהיה לכם קל יותר להיזכר ולהבין מה אתם אמרתם, מאשר מה אמר האדם השני. ברור שלא תמיד אפשר לענות על כל הסעיפים האלו, אבל אנחנו ממליצים להשתדל ולעשות כמיטב יכולתכם כדי להגיע להקלטה איכותית ככל האפשר- דבר אשר יהפוך את חייכם להרבה יותר קלים במהלך התמלול.

בתמלול בדיוק כמו בתרגום יש צורך בהיכרות טובה עם השפה, מלבד היכולת להקליד מהר. כמו שעבודה על תרגום טכני דורשת היכרות עם המושגים המקצועיים והשפה המקובלת, כך תמלול דורש היכרות עם כללי הדקדוק.

.

.

האמצעים הטכניים

בעולם התמלול יש מגוון של עזרים ואביזרים כדי להקל על עבודת התמלול, אבל יש כמה דברים בסיסיים שאי אפשר בלעדיהם. מומלץ בראש ובראשונה לעבוד עם תוכנה מיוחדת להשמעת הקלטות לתמלול, מאחר והתוכנות האלו מאפשרות לכם להריץ את ההקלטה מספר שניות אחורה באמצעות לחיצה על מקשים במקלדת. בצורה כזו אתם יכולים לשמור על רצף ההקלדה, ולא צריכים כל רגע לעצור ולגשת לנגן המדיה. מקלדת נוחה משפרת גם היא את יעילות העבודה, וכך גם זוג אוזניות איכותי ועבודה בסביבה שקטה ורגועה.

יש תמלולים שאפשר לבצע ישירות במסמך של word, אבל יש עבודות מורכבות יותר שדורשות שימוש בתוכנות או בשיטות אחרות. למשל בעבודה המשלבת תמלול עם תרגום כתוביות כדאי לשקול להכין את התרגום בטבלת excel, מאחר וקל יותר לערוך את הכתוביות ולתזמן אותן בהמשך.

.

.

להקליד בצורה נכונה

לכל מקצוע יש כללים וחוקים כדי לבצע אותו כמו שצריך, וכך גם להקלדה. אולי זה נשמע קצת מוזר, אבל יש כללים מאוד מסודרים ומדויקים שקובעים איך בדיוק צריך להקליד. הכללים הללו קובעים היכן בדיוק ממקמים כל אחת מעשר האצבעות, ועל אילו מקשים כל אצבע אחראית. החלוקה הזו חשובה בגלל שהיא מאפשרת לנו לתרגל ולזכור היכן נמצא כל מקש ומקש על המקלדת, ובעיקר מאפשרת לנו לגשת לכל מקש במהירות ובצורה האופטימלית. ישנן תוכנות חינמיות אשר מסבירות כיצד לעשות זאת ואף מאפשרות לתרגל.