איך השפה הערבית השפיעה על השפה הספרדית?

לכאורה – נראה שאין שום קשר בין שתי השפות. הספרדית מתגלגלת על הלשון ומוצאה בשפה הלטינית, והשפה הערבית מקורה בשפה השמית. שתיהן נשמעות שונה לחלוטין, האנשים הדוברים כל אחת מהשפות הללו שונים בתכלית – אך האם בכל זאת יש בין שתי השפות קשר? ובכן, בהחלט יש! כיצד הקשר הזה נוצר וכיצד השפה הערבית השפיעה על הספרדית? מיד תגלו.

שפה שונה, מילים דומות

מומחים הנותנים שירותי תרגום שפות (כמו למשל תרגום לספרדית, אנגלית, ערבית, צרפתית ועוד) ישמחו לספר לכם על ההדדיות הקיימת בין השפות השונות. לאוזן לא מומחית הן ישמעו שונות לחלוטין, אך ליודעי דבר – אוצר המילים ישמע זהה באופן מיוחד. בסוגיה הרלוונטית לנו, ניתן לראות כי באוצר המילים הספרדי והערבי ישנן לא מעט מילים בהן משתמשים בשתי השפות. למשל, המילה הספרדית Ojala משמשת גם בשפה הערבית באותה המשמעות בדיוק. דוגמה נוספת ניקח מהתחום המדיני. בספרדית משמעותה של המילה Alcalde היא ראש עיר, ובערבית מכונה ראש העיר, השליט: "קאדי".  כך יש אינספור דוגמאות המצביעות על קשר הדוק בין שתי השפות. מומחים מניחים כי כ-8% מאוצר המילים הספרדי הושפע מהשפה הערבית. אך כיצד הוא נוצר ואיך התהווה?

כיצד נוצר הקשר?

הרבה לפני שקולומבוס שייט בעולם וערך בו את מסעותיו, ספרד הייתה נתונה תחת שלטון האיסלאם. האיסלאם שלט בספרד במשך מאוד שנים, החל מהמאה ה-8 לספירה. בזמן כיבוש האיסלאם, הייתה נתונה ספרד תחת שלטון המלוכה של המלך רודריק. השבטים הברבריים מצפון אפריקה, בפיקודו של המצביא טארק בן זיאד, השתלטו על ספרד לאחר שדרשו את כניעתה ובמשך מאות שנים הספרדים נאלצו להעלות מיסים לשלטון החדש ולהכיר בקיומו. הכיבוש הסתיים בד בבד עם התחזקות הנצרות במערב ובשנת 1492, כמה מאות שנים אחר כך, נפסק השלטון המוסלמי בספרד. אך חותמו, כפי שניתן לראות, נותר עד היום.

השפעות נוספות

כפי שהזכרנו לעיל, ההשפעה השפתית של הערבית על הספרדית גדולה. אך ההשפעה לא הסתיימה בכך, ו"פלשה" גם למחוזות נוספים. ההשפעה התרבותית, למשל, של השלטון המוסלמי על הספרדים היה משמעותי מאוד, ולהיפך. הכיבוש יצר הפריה בין התרבויות וסייע לספרד, חלק מאירופה השקועה עמוק בימי הביניים, להתפתח מבחינה טכנולוגית, תרבותית, פילוסופית ואדריכלית. כיוון שהאיסלאם הביא עמו גם תרבות חדשה וטכנולוגיות שלא היו בספרד עד אז, לא היו למילים הללו ביטוי בשפה הספרדית. באופן טבעי, נלקחו הביטויים מהשפה הערבית ועדות לכך ניתן למצוא בכל תחומי החיים – במשק הבית, בפוליטיקה, בתרבות, במסחר ובכלכלה ועוד.

מבחינת הארכיטקטורה, לדוגמה, מייחסים מבנים עתיקים רבים הפזורים ברחבי עריה של ספרד לשלטון האיסלאמי ששלט בה, וישנם מומחים שאפילו מייחסים את מבניו המפורסמים של האדריכל אנטוניו גאודי לסגנון המורי – מוסלמי ששלט באיזור.