חמישה טיפים ללימוד שפה חדשה

לימוד שפה חדשה נשמע כמו פרויקט תובעני שלא תמיד ניתן לעמוד בדרישותיו. ואכן, לימוד שפה זרה כרוך בקשיים רבים; הצורך להתרגל לצליל חדש, הלימוד של מבנה דקדוקי השונה מזה המוכר ורכישתו של אוצר מילים חדש – כל אלו דורשים

מאמצים רבים והתמדה. אך מי שבכל זאת צולח את התהליך ורוכש שפה חדשה, מעשיר את עולמו ואת חייו, ולעתים אף מרחיב את תפיסת העולם שלו ולומד דברים חדשים. על כן כדי לסייע לכל מי ששוקל ללמוד שפה חדשה – להלן חמישה טיפים.

תרגול, תרגול, תרגול

כמו במקרים רבים בחיים, גם לימוד שפה מצריך תרגול, וכאן – אין קיצורי דרך. האדם המעוניין ללמוד שפה חדשה כדאי שיתרגל כמה שיותר, ירחיב כל העת את אוצר המילים שלו וישנן שוב ושוב את מה שלמד. לשם כך רבים נעזרים בכרטיסיות קטנות שעל גביהן אפשר לכתוב מילים שונות, משפטים וכללים דקדוקיים. מי שעושה שימוש בתחבורה הציבורית יכול לנצל את זמן ההמתנה לאוטובוס ואת זמן הנסיעה וללמוד מתוך הכרטיסיות הללו. ככל שמתרגלים את השפה כך גם מתרגלים אליה וכך לומדים להכיר אותה ולדבר בה.

מהי מטרת הלימוד

ישנן דרכים רבות ללימוד שפה, אך עוד לפני שמתחילים, חשוב להגדיר מהי מטרת הלימוד של השפה. יש מי שמעוניין ללמוד את השפה בשל רצון לעסוק בתחום שירותי תרגום, ויש אחרים המתכננים טיול לחו"ל ורוצים לדעת כיצד לתקשר עם האוכלוסייה המקומית. אלו הן מטרות שונות ועל כן יש להתאים להן תוכניות לימוד שונות. מי שמתעניין בעיקר בשפה המדוברת, אין צורך שישקיע מאמצים בלימוד השפה הכתובה, ומי שרוצה לעסוק למשל בתחום של תרגום לאנגלית אינו חייב בהכרח להתמקד באופן ההגייה של המילים.

התמקדות בתוכן מעניין

כמעט כולם מכירים את הכלל התקף לגבי לימוד של כל נושא שהוא – אם זה לא מעניין אותך אל תלמד את זה. ואכן, על מנת להצליח ללמוד שפה חדשה, חשוב מאוד לבחור בשפה שאותה אנחנו באמת רוצים ללמוד. אומנם ישנן שפות הנחשבות לקלות יחסית ללמידה, כמו הספרדית למשל, אך מי שמתעניין דווקא בצרפתית או בגרמנית, עדיף שיבחר בהן. כדאי גם לבחור בשפה שרכישתה תאפשר לנו נגישות לתוכן המעניין אותנו. כך יהיה תמריץ נוסף ללימוד של השפה, וסביר להניח שיהיה קל יותר ללמוד אותה.

כל אחד והשיטה שלו

רכישת שפה חדשה יכולה להיעשות בדרכים רבות, ואין בהכרח דרך אחת המתאימה לכולם. יש מי שעבורו לימוד באמצעות שיחה הוא הפתרון האידיאלי, ויש מי שחייב לעבוד באמצעות דף ועט. על כן, כדי למצוא את הדרך הנוחה ביותר, מומלץ להתנסות בשיטות הלימוד השונות, עד שמוצאים את השיטה המתאימה.

שומרים על קשר

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בלימוד של שפה חדשה, הוא שימור של הידע הנרכש. גם לאחר שכבר הפנמנו את כללי הדקדוק וסיגלנו לעצמנו אוצר מילים מכובד, קל מאוד לאבד מיומנות זו, במיוחד אם לא עושים בה שימוש תדיר. לכן, מומלץ לשמור על קשר עם השפה, לקרוא עיתונים, לראות סרטים ואפילו לשוחח עם דובר ילידי של השפה הזרה. כך ניתן יהיה לשמר את הידע הקיים ולהמשיך להרחיב את ידיעת השפה.