איך לומדים שפה בצורה מהירה?

ללימודה של שפה חדשה יתרונות רבים; שפה חדשה מאפשרת לבנות פרספקטיבה חדשה על העולם וללמוד דרך חשיבה שונה. מלבד זאת, לימוד של שפה חדשה מהווה אתגר עבור המוח האנושי, ועל כן היא אף מחדדת אותו ושומרת על ה"כושר" שלו. אך על פי אחת הסברות, לימוד של שפה זרה מצריך כישרון מיוחד או נטייה מיוחדת, והדבר מרתיע רבים מלנסות ללמוד שפה חדשה. אין ספק כי ישנם אנשים הלומדים שפות חדשות בקלות רבה יותר, אך למעשה כולנו יכולים ללמוד שפה חדשה בכל גיל. גם כאן – המחסום העיקרי העומד בפנינו הוא אנחנו עצמנו, ועל כן, כל מי שמעוניין ללמוד שפה חדשה ולא בטוח כיצד לעשות זאת במהירות ובקלות – מוזמן לקרוא את המאמר הבא.

מוצאים את שיטת הלימוד המתאימה

בשלב זו או אחר, לאורך תקופת הלימודים שלנו, בבית הספר או במסגרת של לימודים גבוהים, אנו מפתחים הרגלי לימוד שונים. הרגלים אלו תלויים בין השאר באופן שבו המוח שלנו עובד, כאשר לכל אחד שיטת הלימוד העדיפה עליו. על כן, לפני שמתחילים ללמוד שפה, חשוב קודם כל לבחור בשיטת הלימוד המועדפת. מי שלדוגמה מעדיף לימוד בעל פה באמצעות האזנה ושינון, יכול היום להיעזר במגוון רחב של כלים; בעבר ניתן היה ללמוד שפה באמצעות האזנה לקלטות שמע או דרך צפייה בסרטוני וידאו, אך כיום ישנם סרטונים שניתן לצפות בהם באינטרנט ואפילו אפליקציות המאפשרות לחלק את תהליך הלימודים למקטעים נוחים. שיטה זו של האזנה ושינון מתאימה במיוחד למי שמעוניין ללמוד את השפה לצורך דיבור בה, היות שעיקר תשומת הלב מוקדשת להגיית המילים. יחד עם זאת, מי שנדרש גם לדעת ללמוד קרוא וכתוב יידרש בשלב מסוים להיעזר גם בספרים ולתרגל את השפה בכתב ידו.

תרגול תרגול תרגול ו… התמדה

כמו בתחומים רבים בחיים, גם במקרה זה – אין קיצורי דרך. על מנת ללמוד שפה חדשה צריך להבין מערכת חדשה של דקדוק ולקלוט אוצר מילים רחב, ולשם כך אין מנוס משינון חוזר של חומר הלימוד. עניין זה רלוונטי במיוחד עבור מי שמעוניין לעסוק בתחום של תרגום שפות, או עבור מי שלצורך לימודיו נדרש לדעת היטב כיצד לבצע תרגום לאנגלית או תרגום לעברית. במקרים אלו חשוב להבין כי לצורך קליטה של שפה חדשה נדרש מגע יומיומי איתה. המוח נאלץ להתמודד עם צלילים חדשים ומבנה אחר של משפטים שהוא אינו מורגל בהם, ורק חזרה ותרגול יסייעו לו לספוג את השפה במהירות. מי שבאמת מעוניין ללמוד שפה חדשה נדרש גם שלא לוותר ולהתמיד בכך; במקרים רבים מתחילים את תהליך הלימוד בהתלהבות רבה אך זונחים אותו במהרה, וזאת כמובן אינה הדרך ללימוד מהיר של שפה זרה.

יצירת עניין אישי

כאמור לימוד של שפה הוא אינו דבר פשוט, אך ישנה דרך העשויה להקל את רכישת השפה. מי שיש לו מניע מיוחד, עניין מיוחד או תמריץ מיוחד ללימוד השפה, ילמד אותה בקלות רבה יותר. כך לדוגמה מי שלצורך עבודתו צריך ללמוד את השפה הגרמנית יעשה זאת בקלות רבה יותר משום שעומדת לנגד עיניו מטרה מסוימת שהוא נדרש להשיג אותה. אחרים בוחרים ללמוד שפה כלשהי לצורכי לימודים או מכיוון שהם נרשמים ללימודים גבוהים בחו"ל. תהיה הסיבה אשר תהיה, יצירת עניין אישי ברכישת שפה חדשה מאפשרת ללמוד אותה בקלות רבה הרבה יותר, ולא פחות חשוב – מאפשרת ללומד ליהנות מהדרך.