ברזיל: לא רק קרנבל

כמדינה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר בדרום אמריקה, מעצמה כלכלית שנכנסה לרשימת ארבעת המדינות המתפתחות בקצב המהיר ביותר (BRIC), ואחת הדמוקרטיות הגדולות בעולם, ברזיל טומנת בחובה היסטוריה שהובילה לתרבות עשירה ש נוצרה מתוך עירוב מעניין בין האינדיאנים, הפורטוגזים והאפריקאים בתקופה הקולוניאלית, שאליהם הצטרפו איטלקים, גרמנים, ספרדים, ערבים ויפנים שהיגרו לברזיל בהמוניהם במהלך המאה ה-19 והמאה ה-20.

בעוד האוכלוסייה המקומית מהווה את הקהילה הקתולית הגדולה ביותר בעולם, בתוך מערכת הדת הקתולית בברזיל התערבבו אלמנטים מדתות רבות אחרות. הקרנבל המסורתי הידוע לשמצה הוא בעצם חגיגה שמתרחשת 40 ימים לפי חג הפסחא, ומסמל את תחילת תקופת הלנט הנוצרית. קרנבלים שונים מתקיימים במספר ערים גדולות, אך הקרנבל הידוע לשמצה מתקיים בריו דה ז'נרו, אז הופכת למערבולת של מסורת, מוסיקה, ריקודים ותחפושות צבעוניות, וכמובן מושכת אליה תיירים רבים מכל רחבי העולם.

לברזיל יש היסטוריה ארוכה של עליות וירידות כלכליות ובדומה לשכנותיה הדרום-אמריקאיות, היא נאלצת להתמודד עם נושאים כמו אינפלציה מרקיעת שחקים וחובות גבוהים. כשנבחר נשיא המדינה הנוכחי, לואיז אינאסיו לולה דה סילבה, המכונה לולה, הבטיח לצמצם את פער המעמדות בין העשירים לעניים אשר נוצר כתוצאה מכך שרוב האדמה החקלאית נמצאת בבעלות קומץ מעשירי המדינה. בעקבות המצב הזה חיה כשליש מהאוכלוסייה בתנאי עוני קשים. בשנתיים שעברו מאז החל את כהונתו, הספיק לולה לבצע רפורמות משמעותיות שכללו תוכניות השקעה שאפתניות, שינוי מערכת הפנסיה, והעלאת שכר המינימום.

בעקבות ניסיון ליישב את איזור האמזונס בשנות ה70 נגרם ליערות נזק רב, עד שבשנת 2005 הכריזה ממשלת ברזיל שבשל בירוא היער נהרסו כבר חמישית מיערות האמזונס, שמאכלסים את מגוון היצורים הרחב ביותר בתבל, ומאז נעשה מאמץ לשלוט בכריתת עצים לא-חוקית ולבסס מערכת טובה יותר לקביעת בעלות על האדמות, אך עושה רושם שהמאמצים לא משפרים את המצב. עם כל זאת, לברזיל יש משאבים טבעיים רבים, כולל מחצבי ברזל רבים שתוצרתם מיוצאת למדינות יצרניות כדוגמת סין ונפט רב, שמאפשר לה עצמאות כלכלית רבה.